110-Morgen is een wijk met een gevarieerde bewoning. In het oudste deel, stammende uit de jaren 50, maar grotendeels vernieuwd tussen 2002 en 2012, is er 75% sociale woningbouw, afgewisseld met duurdere huur- en koopappartementen. Ten noorden van het Jasonpark zijn ook duurdere koophuizen en appartementen afgewisseld met goedkopere huurhuizen. In de visie van de bewonersorganisatie rust het werk in 110-Morgen op 3 pijlers, te weten het bevorderen van:
- de sociale cohesie
- schoon, heel en veilig in de buitenruimte
- participatie van bewoners in de maatschappij
1 Sociale cohesie
Om de sociale cohesie te bevorderen lopen er diverse projecten zoals Het Winkeltje aan het Minervaplein, in het Huis van de Wijk Arcadia en de Speeltuin 110-Morgen.
In Het Winkeltje kunnen mensen met een kleine beurs terecht voor kleding, speelgoed, huishoudspullen, boeken.
In het Huis van de Wijk Arcadia zorgen onze vrijwilligers voor de Sjop, waar men terecht kan voor een beperkte selectie dagelijkse boodschappen. Daarnaast worden bewoners in staat te gesteld hun was te doen. Plaza Arcadia op de 1e etage fungeert als restaurant en activiteiten ruimte; denk aan bingo, muziek activiteiten, bridge, beleef tv en nog veel meer. Ook hier spelen vrijwilligers de hoofdrol. Bewonersorganisatie 110-Morgen onderhoudt goede contacten met Habion en de Belbus en faciliteert spreekuren van Opzoomeren enbiedt gelegenheid voor kleine vergaderingen b.v. voor VVE’s.
Sinds 2022 is de speeltuin aan de Minosstraat onder beheer van de bewonersorganisatie met een sociaal beheerder/speelcoach, die in dienst is van BSW. Verder wordt de speeltuin gerund door vrijwilligers. In 2024 heeft Stichting Volkskracht een carrousel gedoneerd waar 2 kinderen in een rolstoel samen met 6-8 kinderen zonder beperking kunnen spelen. Om dit uit te breiden is in 2025 een crowdfund actie gestart waarbij binnen 5 maanden het benodigde geld op was gehaald. 110-Morgen is de eerste speeltuin in Rotterdam die zoveel speel mogelijkheden heeft voor kinderen met een beperking. Scholen in de omgeving zoals Maximaal weten de weg naar de speeltuin dan ook te vinden.
2 Schoon, heel en veilig in de buitenruimte
Het mankeert nog vaak aan het schoon zijn in de wijk: geregeld vuilnis naast containers en het nodige zwerfvuil, m.n. op school-AH routes. Dit blijft een punt van zorg, net zoals de hondenpoep. Gelukkig hebben we een prikgroep van 15 personen, die op individuele basis elk een stukje wijk schoonhouden van zwerfvuil.
Veel wegen hebben te maken met verzakkingen. Veiligheid komt in het geding door te hard rijden op de Jasonweg, Argonautenweg en Ankie Verbeek Ohrlaan. Ook tegen het verkeer inrijden bij éénrichting wegen levert gevaarlijke situaties op.
3 participatie van bewoners in de maatschappij
Belangrijkste participatie traject met de gemeente en welzijnsorganisaties is het Buurtverbeterplan uit 2022. D.m.v. de Roring methode zijn wensen van bewoners opgehaald en in categorieën ingedeeld zoals veiligheid, wonen, openbare ruimte, mobiliteit en samen leven. Dit heeft al gezorgd dat een aantal stoepen in de wijk zijn verbeterd. Het Minervaplein willen we vergroenen en ook met waterberging verbeteren. De prikgroep is ook ontstaan n.a.v. dit plan.
Vanuit bewoners is er een groen groep ontstaan die het groen in de wijk willen verbeteren. De grasstroken kunnen gezien worden als groene woestijn uit het oogpunt van insecten. De wens is deze met biologische (en dus gifvrije) bollen en bij-vriendelijke planten te verrijken. De grasstroken aan de Minervalaan zijn als eerste aan de beurt. Een tweede plan is om het brandnetelveld naast de gymzaal van de Icarusstraat op te waarderen naar een voedselbos/tiny forest plek. Een derde (droom)punt is om voor het braakliggende terrein tussen de Wolfert Dalton school, de sportveldjes en de speeltuin wat moois te creëren . Daarbij is het component educatie heel belangrijk met name om kinderen een centrale rol te geven.
We helpen verder bewoners met het omgaan met de Meld R app, het gebruik van 14010, het invullen van allerlei gemeentelijke formulieren/belastingen. Hoewel velen hun digitale weg kunnen vinden, blijft er een groep over die dit niet kan en ook niet meer kan aanleren. Onveilige verkeerssituaties blijven wij onder de aandacht brengen.
Verder participeren wij door de mening van bewoners in te brengen bij overleggen aangaande de aanleg van de A16 Rotterdam en uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport.

